Jumat, 07 April 2017

10 Contoh Kasus Pelanggaran HAM

Contoh Kasus Pelanggaran HAM - Suruhanjaya menghargai komitmen Presiden Joko Widodo untuk menyelesaikan kes-kes pencabulan hak asasi manusia yang lalu, yang dibincangkan dalam mesyuarat kabinet pada awal minggu ini. Walau bagaimanapun pesuruhjaya Komnas HAM, Imdadun Rahmat berkata tiada sebarang perkembangan penting yang berkaitan dengan usaha untuk menyelesaikan tujuh kes pencabulan hak asasi manusia yang lalu, yang telah dirancangkan oleh kerajaan sejak tahun lepas.

Malah, menurut Imdadun, penyelesaian pelanggaran hak asasi manusia lalu memerlukan perlindungan undang-undang, selepas Contoh Kasus Pelanggaran HAM Akta Suruhanjaya Kebenaran dan Pemulihan telah dibatalkan oleh Mahkamah Perlembagaan pada tahun 2006. "Tiada sebarang keputusan dari presiden, jika presiden akan mengeluarkan perintah presiden sebagai satu bentuk perlindungan undang-undang untuk pasukan, untuk perdamaian, kerana Law KKR telah membatalkan Court, jadi ia memerlukan payung undang-undang, "kata Imdadun.

Penyelesaian kes-kes pencabulan hak asasi manusia yang telah lalu muncul semula apabila Presiden Joko Widodo meminta Peguam Negara untuk menyelesaikan Contoh Kasus Pelanggaran HAM warisan hak asasi manusia yang lalu. Walaupun Menteri Penyelaras Politik Luhut Pandjaitan ditanya pemberita selepas mesyuarat bidang terhad hak asasi manusia, Selasa (1/5) dan kemudian mengulangi bahawa kerajaan akan menyelesaikan tujuh kes-kes pencabulan hak asasi manusia di masa lalu melalui proses nonyudisial.

Contoh selengkapnya : http://www.kumpulan-contoh.com/2016/01/contoh-kasus-pelanggaran-ham.html

Tidak ada komentar:

Posting Komentar